Rozhovor s display piloty L-159 pro rok 2023

piloti_display.jpg
  • 28.4.2023
  • Pavel Rak

Kapitáni Aleš Seidl a David Byrtus - display piloti 212. taktické letky generála Peřiny. Náš rozhovor začal poměrně zvesela. David přišel na rozhovor o něco dříve a tak jsem využil příležitosti a zeptal se na vlastnost, kterou na svém kolegovi obdivuje. "Asi to, že se nebojí tak, jako já..." a následovala logicky doplňující otázka: "Jakou vlastnost naopak na svém kolegovi nemáš rád?" "Právě to, že se nebojí..." 

Davide, jaké jsou maximální a minimální výšky a přetížení které během vystoupení dosahujete?

David: Pohybujeme se těsně pod hranicí letové obálky letu, takže během vystoupení dosahujeme nad +7,0G a -3,5G a pohybujeme se ve výškách od 30m do 1200m.

Během Vašich vystoupení jste v minulosti používali i pyrotechnické efekty. Bude tomu tak i letos?

D: Ano, pyrotechnika na zemi bude taky, ale bohužel použití klamných cílů během letu všude nebude. Jsem omezeni technickými prostředky, takže dnes už víme, že v Čáslavi 20. května na DOD pyrotechnika a klamné cíle k dispozici budou, v Pardubicích na Aviatické bude pyrotechnika pouze na zemi. Dál se uvidí.

Došlo k sestavě k nějakým změnám oproti minulým letům?

D: Ano, došlo k mírným úpravám. Přidali jsme dva nové prvky a to společný sudový výkrut podél dráhy a pak letíme "na podvozku" proti sobě. A chceme to vše ukázat lidem pěkně zblízka.

Jak vlastně vzniká taková sestava na vystoupení?

D: Je to vždycky na základě zkušeností z předchozích sezón, co by bylo fajn změnit nebo udělat lépe. Někdo z nás přijde s nápadem a pak se rozbíhá diskuze, jestli to do sestavy patří, jestli to bude pro diváka dostatečně atraktivní a jestli to vůbec letadlo zvládne. Pak přijde na řadu simulátor, a pokud prvek v sestavě dává smysl, jdeme do letadla a zkoušíme nejprve ve větších výškách, jak to vypadá v reálu a když vše sedí jak má, prvek zařadíme do sestavy.

Schvaluje Vám někdo Vaši sestavu, nebo co si vymyslíte, to létáte?

D: Nejprve předkládáme návrh sestavy ODVL (pozn: Odbor dohledu nad vojenským letectvím), pokud sestavu schválí, jdeme na simulátor. Po simulátoru pokračujeme ve výcviku v zóně mimo letiště a na větších výškách a na závěr zkoušíme celou sestavu nad letištěm.

Stalo se někdy, že by Vám ODVL sestavu pozměnilo?

D: Ne, nezažil jsem to. Display piloti vědí, co si mohou dovolit, aby ukázka byla bezpečná jak pro diváky, tak pro piloty samotné. 

Musíte sestavu konzultovat i s technickým personálem?

D:Jelikož během naší sestavy musíme dodržet omezení vyplývající z letové obálky, tak ta potřeba konzultace v tomto případě není. S technickým personálem procházíme letové záznamy a kontrolujeme dodržení všech parametrů a například jsme řešili sekvence vystřelování klamných cílů. Dohovor pobíhal i s pyrotechniky z 215. letky podpory.  

Sestavu znáte z paměti nebo máš v letadle "tahák"?

D: Sestavu musíme znát z paměti, u tak dynamické ukázky není čas listovat a hledat, jaký další prvek následuje. Sestavu trénujeme po fázích a postupně ji spojujeme. 

Podle čeho se vlastně během nácviku v letadle orientujete?

D: Orientujeme se podle markantních bodů v místě ukázky, display line a v navigačním systému „stopadesátdevítky“ si nastavíme jeden bod, ke kterému vztahujeme celou sestavu. Při air show tento bod obvykle představuje pomyslný střed show. Při nácviku ve výcvikových prostorech je to o něco těžší, protože nevidíme vzletovou a přistávací dráhu a bod je obvykle nějaký strom na poli. Když mám dostatečně natrénováno, tak sestavu zkoušíme nad letištěm. Musíme si nejprve "oblétnout" tzv. display line, abychom viděli ze vzduchu, kam už s letadlem kvůli bezpečnosti diváků nesmíme. 

Aleš: Důležité je také vidět ze vzduchu všechny překážky v okolí daného letiště, abychom věděli, na co si dát pozor - u našeho domácího letiště je to zejména čáslavská věž a Čáslav samotná - nemůžeme létat nízko nad obydlenou oblastí. 

V čem Vám konkrétně pomáhá orientační bod?

A: V každém okamžiku nám zobrazuje vzdálenost letounu od daného bodu a v závislosti na rychlosti i čas, za jak dlouho bod protneme.

D: Do celé koordinace zasahují ale i meteo podmínky. Když fouká z určitého směru, tak jeden musí ubírat, druhý zase přidávat. Není to tak, že bychom si sestavu jednou natrénovali a tak to lítali jak roboti až do konce sezóny. Každá lokalita je jiná a musíme s tím ve vzduchu pracovat. Jak zmínil Aleš, třeba tady v Čáslavi je to jiné právě z důvodu malé vzdálenosti města od letiště. V ukázce musíme v určité fázi letu "uměle" nastoupat výšku.  

Máte představu, kolik za jeden let spotřebujete paliva?

A: Dohromady oba 1800 liber paliva (tj. cca. 900 kg).

Jak dlouho trvá takový tréninkový let?

A: Když létáme trénovat do zóny, tak do hodiny, spíše 50 minut. Sestava trvá 10 minut. Na nácviky máme 30 minut, nějaký čas trvá let do zóny a zpět. Během letu nad letištěm děláme dva nácviky sestavy. A je to tak akorát. Nejen s ohledem na palivo, ale taky s ohledem na nás. Už nejsme nejmladší (smích).

S ohledem tedy na Váš věk (smích), potřebujete se mezi nácviky během letu někde vydýchat?

A: Úplně cíleně ne, zvládneme to během návratu do výchozího bodu, což je tak cca 5 minut a jdeme na to znovu.

Teď jste v jaké fázi výcviku?

D: Trénink máme zítra (pozn: rozhovor vznikl 25. 4.) v Čáslavi a další dva nácviky máme příští týden ve středu a ve čtvrtek v Pardubicích. Snažíme se rozmělnit hlukovou zátěž.

Takže už jdete do finále?

A: Ano, první vystoupení je už 20. května tady v Čáslavi a ještě musí proběhnout finální certifikace od ODVL.

20. května zahajujete v Čáslavi, jaká další vystoupení Vás čekají?

A: Čáslav celou sezónu zahajuje... a je to srdcová záležitost. Pak nás čeká Aviatická pouť v Pardubicích, Lezsno v Polsku, RIAT v Anglii, Baltic International Airshow v Lotyšsku, SIAF na Slovensku a zakončíme na Dnech NATO v Ostravě.

Lezsno je docela specifická show...

A: Ano, ještě jsme tam nebyli a zajímavostí této show je fakt, že se létá až do noci, takže vyniknou pyrotechnické efekty a na to se fakt těším. Bude to zážitek. Naše vystoupení je ale plánované na pozdní odpoledne.

Aleši, na začátku, když jsi tu nebyl, ptal jsem se Davida na otázku, jakou vlastnost na Tobě obdivuje a naopak, jakou nemá rád. Jak to máš Ty?

A: Tyjo...no, musím se zamyslet (smích).

Dobrá, dám Ti chvíli čas... Kolikátá je to vlastně Vaše sezóna pozicích display pilotů?

D: Druhá.

A: Třetí. A naše poslední. Obvykle bývá pilot na pozici display pilota 3 roky, pak uvolní místo dalšímu. David odchází na nadřízený stupeň, takže jeho kariéra display pilota končí o rok dříve.

Aleši, už víš odpověď na mé dvě předchozí otázky?

A: Ano, na obě je odpověď stejná…. preciznost (smích).

Pánové, moc děkuji za rozhovor, ať se Vám daří a ať Vaše ukázky mají alespoň takový úspěch, jako v minulých sezónách.