ČR získala dva velitele mise, v případě konfliktu by mohli velet vzdušným operacím NATO

tlp_24.jpg
  • 22.2.2024
  • Richard Severa

Čáslavská základna má od února dva nové velitele mise (Mission Commander), kteří by v případě konfliktu byli schopní řídit mezinárodní vzdušnou operaci. Piloti letounů JAS-39 Gripen zkoušku složili před dvěma týdny ve Španělsku na cvičení programu TLP (Tactical Leadership Programme).

 

„Dokázali jsme, že umíme vést lidi jak na zemi, tak ve vzduchu. Mission Commander sice sám neplánuje, vše je týmová práce, ale celý proces řídí a vkládá do něj své zkušenosti. Má také právo rozhodnout o finální podobě mise,“ vysvětluje důležitost této role jeden z úspěšných absolventů. On i jeho kolega se mimochodem stali prvními, kteří náročný kurz na strojích JAS-39 Gripen absolvovali.

 

Jedno z nejintenzivnějších mezinárodních cvičení se koná několikrát do roka za účasti desítek letounů z různých zemí Evropy. Na programu jsou takzvané COMAO operace, při nichž společně působí velké množství různých typů letounů. Pravidelně se zapojují létající radary AWACS, letos nechyběly Eurofightery z Itálie a Španělska, Rafale z Francie, Řecko s F-16 či Švýcarsko s F-18. I tentokrát stíhači vzlétali ze základny Albacete Los Llanos v jihovýchodním Španělsku. Celkem se do třítýdenního cvičení, které zahrnovalo 12 misí, zapojilo 650 osob. Z 21. základny taktického letectva v Čáslavi to byly zhruba tři desítky létajícího i technického personálu a tři stroje JAS-39 Gripen.

 

Dvoutýdenní stres

 

Hlavním cílem výcviku je především plánování a příprava komplexních misí. Podle českého stíhače se cvičení od ostatních liší náročností, velkým rozsahem různých druhů misí i přítomností zkušených instruktorů, kteří se podílejí na zpětných rozborech plánování a provedení úkolů. Na všechny účastníky je vyvíjen extrémní tlak, když během jednoho dne musí operaci nejen naplánovat a provést, ale navíc i vyhodnotit.

 

„Zatímco na jiných cvičeních se jede ve dvoudenním cyklu, kdy jeden den plánujete a druhý létáte, zde je vše zhuštěno do jednoho dne. Začínali jsme brzy ráno a končili pozdě večer, což bylo i vzhledem ke kumulující se únavě náročné zejména psychicky,“ říká český pilot s tím, že obtížnost zvyšovala i různorodost úkolů – žádná mise nebyla podobná té předchozí. „Náročnost se stupňovala, žádný úkol se neopakoval. Organizátoři vždy přidali něco, co si vynucovalo jiný postup a jiný proces plánování,“ dodává.

 

Češi během dvou týdnů letové části kurzu strávili ve vzduchu třicet hodin, průměrný let trval necelé dvě hodiny. Na rozdíl od minulých ročníků byli tentokrát na straně „hodných“, tedy ve skupině Blue Air. Den začínal vždy časně ráno, kdy si všichni účastníci vyslechli nový rozkaz. Instruktoři poté vybrali velitele mise – pokaždé nového – i lídry dílčích úkolů. Každá mise totiž měla cíle nejen ve vzduchu, ale i na zemi. Během několika hodin musel být plán pod vedením velitele mise připraven. „Mluvíme zde o smíšených vzdušných operacích, jichž se účastní čtyři desítky různých letounů, jednotky na zemi, bezpilotní prostředky. To vše musíte do plánu zahrnout a každému po jednotlivých krocích sepsat, co má dělat,“ vysvětluje pilot.

 

Chápeme se?

 

Aby byla operace úspěšná, je klíčové, aby si vojáci z různých koutů světa v různých pozicích a s různými úkoly dobře rozuměli. Vše probíhá v angličtině a jazyková úroveň se samozřejmě liší. „Vše probíhalo v duchu hesla Communicate to Win (komunikujte, abyste vyhráli). Když mluvíte s nerodilým, ale i rodilým mluvčím, navíc pod stresem, často se stane, že přeslechnete nebo si nejste jistí tím, co slyšíte. Tady jsme byli nucení vše si do nejmenšího detailu ověřit a získat správnou informaci, která je pro úspěch mise samozřejmě klíčová,“ zdůrazňuje.

 

Komunikačně nesmírně náročná byla podle něj většina misí. „Události na sebe často navazovaly nebo se časově prolínaly, každá chyba ovlivnila další vývoj. Proto bylo nutné promyslet a připravit každou misi nejen s ohledem na plánované, ale i neplánované eventuality, které mohly nastat,“ říká druhý z čáslavských pilotů. Přesto, že se některé úkoly nepodařilo v plném rozsahu splnit, byl český tým s výsledkem spokojený. Díky zpětné vazbě od instruktorů i dalších kolegů totiž byli schopni vzít si z každé chyby cenné poučení do budoucna.

 

Úspěch českého kontingentu

 

Příslušníkům čáslavské základny se dařilo i mimo letecké operace. Celý kontingent byl jako jediný oceněn za podporu pilotům, jazykovou vybavenost a přístup technického personálu k životnímu prostředí. „Naše letadla byla vyhodnocena jako nejlépe připravená, zahraniční kolegové ocenili i naši dobrosrdečnost a vstřícnost. Byli jsme jediní, kteří celé cvičení odlétali bez závad na technice,“ prozradil zástupce velitele 211. taktické letky pro inženýrsko-letecké služby major Jan Koudelka, který českému týmu na cvičení velel.

  • Programu TLP se účastní 10 aliančních států, jeho hlavním cílem je zvýšit efektivitu vzdušných sil mj. v oblasti taktického vedení. Ač Česká republika není členem, do pravidelných cvičení pod hlavičkou TLP se její letecký personál zapojuje pravidelně.

Autor: army.cz