Projekt Naše stopy v NATO představili vojáci ve Středočeském kraji

vyherci-vytvarne-souteze---lukas-reznik.jpeg
  • 5.2.2024
  • Richard Severa

Na přelomu ledna a února zavítali zástupci odboru komunikace MO do dvou středočeských základních škol. Společně s vojáky z 21. základny taktického letectva z Čáslavi představili práci vojáků prostřednictvím projektu Naše stopy v NATO dětem ze Zbraslavic a z Jankova.

 

„V tomto roce oslavíme 25. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance a 20. výročí vstupu do Evropské unie,“ uvedl Šimon Klein z odboru komunikace a upřesnil: „Proto letos věnujeme větší důraz na vysvětlování významu mezinárodních organizací na obranu a bezpečnost České republiky.“ Děti se také díky tomuto projektu dozvěděly důležité informace o obraně státu, Armádě ČR, o jejích úkolech i o tom, jak konkrétně pomáhá v rámci integrovaného záchranného systém.

Výšková výstroj pilota

„Přivezli jsme dětem výškovou výstroj pilota. Děti si ji mohou vyzkoušet a zjistit, jak se pilot stíhačky asi cítí,“ uvedl svoji prezentaci praporčík Vojtěch Tomeček, starší technik roje objektivní kontroly a výškové výstroje z letecké základny Čáslav. „Děti se dost zajímaly o záchrannou vestu pilota L-159 Alca. Ukázal jsem jim její obsah a představil funkce, které zásadně pomohou pilotovi v případě nouze. Dost je překvapila její váha – při plném vybavení může vážit kolem 5 kilo,“ dodal Tomeček.

Vojenská hasičská jednotka – letištní

Se zdravotnickou přípravou tentokrát vojenským zdravotníkům pomáhali letištní hasiči. „Příslušníci vojenské hasičské jednotky letiště drží samozřejmě nepřetržitou pohotovost, jsou připraveni zasáhnout v případě požáru na letišti, a to v budovách i v hangárech. Při mimořádné události mohou na vyžádání spolupracovat také s civilními hasiči a podpořit je v okolí letiště,“ představila jejich poslání praporčice Marcela Lancová. „Speciálně jsou ovšem vyškoleni na hašení našich letounů. Při takovém zásahu se v první řadě soustředí na bezpečné vyproštění pilota, což není úplně jednoduché, vzhledem k mechanismům vystřelovacího sedadla a dalším specifikům vojenského letadla,“ doplnila Lancová. Hasiči si s sebou přivezli zásahové vozidlo Mercedes-Benz Atego, které bylo k dispozici všem zájemcům po celé dopoledne společně s dalšími vojenskými auty.

Speciální tělesná příprava pilotů

„Pro piloty stíhacího letounu je kromě nezbytných vědomostí a specifických dovedností naprosto zásadní fyzická připravenost. Správným výcvikem se zlepšuje tolerance k přetížení (G=násobek normálního gravitačního přetížení). Znamená to tedy, že kvalitně připravený pilot je poté schopen zvládat vyšší hodnoty přetížení po delší dobu,“ uvedl svůj tematický blok mjr. Jiří Pospíšil, náčelník oddělení přípravy a výcviku. Po úvodní části si tak děti mohly prakticky vyzkoušet jednoduchá cvičení proti kinetóze (nemoc z pohybu), cvičení na prostorovou orientaci, cvičení pro zlepšení koordinace oko-ruka a cviky na posílení hlubokého stabilizačního systému (HSS). Po „vycvičení“ pilota mjr. Pospíšil nastínil problematiku nouzového opuštění letounu a následně se s dětmi zaměřil na přežití v neznámém terénu. Naprosto zásadní je v takovém případě tzv. nezmatkovat, respektive zachovat si chladnou hlavu a promyslet co budu dělat.  V takových chvílích jsou základní znalosti o pohybu v přírodě, orientace v terénu, získání tekutin a potravy či udržení tepelného komfortu zcela zásadní.

 

Autor: Eva Zítková