Hot Blade 2024: Víc scénářů, víc letecké techniky

ALCA
  • 21.6.2024
  • Hana Havrdová

České podzvuky L-159 ALCA, letouny Portugalska, Francie, Dánska, Španělska a Rumunska, ale také nečlenů NATO Rakouska a Švýcarska. Stovky vojáků a desítky kusů techniky se sešly na základně Beja v Portugalsku. Letošní ročník spojil dvě významná cvičení – Hot Blade a Real Thaw – a díky tomu se procvičilo mnohem víc leteckých operací – od tzv. COMAO operací, až po útoky na pozemní cíle ve dne i v noci, včetně ostrých leteckých střeleb.

„Hot Blade je zaměřené na výcvik vrtulníkářských posádek a speciálních jednotek, Real Thaw bylo certifikačním cvičením portugalských strojů F-16,“ upřesnil podplukovník Pavel Linhart, velitel 212. taktické letky.

Cvičení se soustředilo na plánování velkých COMAO operací, při nichž je ve vzduchu najednou velké množství letadel. Den podle Linharta začínal několikahodinovým plánováním mise, poté se létalo, den uzavřelo vyhodnocení mise.

„Naše Alky byly jak v rolích Blue Air, tedy spojenec, tak Red Air, protivník. Mohli jsme si tedy vyzkoušet celé spektrum úkolů, které letka cvičí,“ sdělil. Takovými byly například CAS, (Close Air Support), tedy přímá letecká podpora. „Létali jsme ho ostře, a také v noci s využitím NVG. Byla to pro nás jedinečná příležitost trénovat útoky na pozemní i vzdušné cíle, navíc v mezinárodním prostředí s letouny jiných států,“ vyzdvihl. Při komplexních scénářích tak speciální jednotky plnily své úkoly, vrtulníky je přepravily na dané místo, bitevníky zajišťovaly vzdušnou podporu.

Řada armád podle Linharta v souvislosti s přechodem na novou leteckou techniku přestává létat úkoly CAS podle standardních scénářů. „Předsunutí letečtí návodčí států, kteří se cvičení účastnili, oceňovali, jakým způsobem letouny L-159 létají klasickou proceduru. Vyzdvihovali, na jak vysoké úrovni naše létání CAS je. Přestože Alky nejsou vybaveny např. průzkumným kontejnerem, o to líp tu standardní proceduru CAS létáme,“ popisuje Linhart. Základem této činnosti je úzká spolupráce pilota bojového letounu s leteckým návodčím, který standardizovanou procedurou vede pilota a jeho zbraňový systém k co nejpřesnějšímu zasažení cíle na zemi. Oproti tomu letouny 5. generace, např. F-35 mají moderní vybavení, které umožňuje zasahovat cíle s využitím senzorů.

Na nebi se během cvičení běžně potkalo až 40 letadel. Naplánovat lety tak, aby proběhly bezpečně a piloti splnili misi, je podle Linharta složitý proces. „Pro vzlety i přistání byly jasně dané sloty, scénáře byly detailně a přesně rozehrané. Létali jsme CAS v neznámém, geograficky odlišném prostředí, kdy jsme spolupracovali s předsunutými leteckými návodčími i z jiných států. Dále jsme létali nad mořem, kde probíhaly boje proti vzdušným cílům. Bylo to multidoménové cvičení ve spolupráci s jinými jednotkami a druhy vojsk NATO,“ shrnul.

Během cvičení bylo celkově nalétáno cca 500 hodin a více než 250 bojových misí. České bitevníky odlétaly zhruba 120 letů, tedy 60 až 70 misí. Na podzim čeká čáslavské letce účast na prestižním výcvikovém kurzu HTIC 2024 (Helicopter Tactics Instructor Course).