Historický nálet 2000 hodin na nadzvukovém letounu JAS-39 Gripen

dek_04.jpg
  • 23.9.2021
  • Hana Havrdová

Podplukovník Michal Daněk, současný velitel prestižní čáslavské 211. taktické letky, je posledním vojenským pilotem v Armádě České republiky, který létal na nadzvukových
MiG-21 a v současné době létá jako bojový pilot na Gripenech.

Podplukovník Michal „“MACRO“ Daněk je absolventem Vojenské akademie v Brně (nyní Univerzita obrany). Pilotní kariéru začal na letišti v Pardubicích, kde na letounech
Z-142CAF,  L-29 Delfín a L-39C Albatros létal základní, pokračovací a bojový výcvik.
Po přemístění na čáslavské letiště jeho kariéra pokračovala na letounu L-39ZA Albatros a poté na nadzvukové stíhačce MiG-21.

V roce 2005 byl součástí druhé skupiny pilotů, kteří absolvovali ve Švédsku přeškolení na letoun JAS-39 Gripen. Jeho nálet činí cca 2900 hodin, z toho zhruba 2350 hodin na nadzvukových letounech. „Mezi oběma letouny je naprosto zřejmý třicetiletý rozdíl, a to jak z aerodynamického hlediska, avioniky, tak bojových možností,“ popisuje rozdíl mezi stroji MiG-21 a JAS-39 Gripen jeden z nejzkušenějších pilotů podplukovník Michal Daněk, který byl v letech 2009 – 2012 v pořadí druhým display pilotem letounu JAS-39 Gripen.

Nyní dosáhl významné mety a k 22. září 2021 na Gripenu nalétal 2000 letových hodin.  Stal se tak teprve druhým pilotem na světě, který tohoto výrazného milníku dosáhl. Švédi zatím zveřejnili pouze jednoho pilota s 2000 hodinami, ostatní uživatelé mají mnohem menší nálety.

„V kariéře každého pilota se vyskytují různé mezníky, přičemž mezi nejvýznamnější patří první samostatný let. Dále přeškolení na nový typ letounu a později dosažení určitého počtu nalétaných hodin - 100, 500, 1000….Skutečnost, že by bylo možné překročit 2000h na JAS-39 byla takříkajíc z říše snů“, vysvětluje podplukovník Daněk.

S letouny Gripen je spjatý podplukovník Michal Daněk od samého začátku jejich provozu v České republice, tedy od roku 2005, kdy byly tyto letouny zavedeny do výzbroje AČR. „Byl to významný kvalitativní a technologický krok pro letectvo, který nás posunul na úroveň aliančních partnerů“, říká podplukovník Daněk. Na podzim minulého roku piloti našich Gripenů dosáhli 30 tisíc letových hodin se 14ti letouny za 15 let, což je významný mezník a nemá konkurenci mezi ostatními uživateli letounů Gripen. „Již toto samo o sobě je výborná známka spolehlivosti a zároveň svědčí o vysoké erudovanosti personálu, bez které bychom tohoto výsledku jistě nedosáhli,“ objasňuje velitel 211. taktické letky a jeden z nejzkušenějších pilotů podplukovník Michal Daněk.

Podplukovník Daněk se zúčastnil doposud čtyř zahraničních misí – v Litvě, Estonsku a dvakrát na Islandu. V příštím roce pojede popáté na misi do Pobaltí, poprvé však jako velitel celého úkolového uskupení. Letouny Gripen a piloti spolu s techniky a dalším personálem budou působit tentokrát z Litvy.

Fotogalerie