- 15.7.2021
V pořadí pátým display pilotem letounu JAS-39 Gripen se stal kapitán Ondřej Španko, který prošel úspěšnou certifikací. Přípravu zahájil již vloni, kdy měl vystřídat majora Iva Kardoše. Nácvik a případné ukázky na veřejnosti však zkomplikovala pandemie koronaviru. Letos, zdá se, bude situace jiná.
Ondřej Španko je absolventem Univerzity obrany. Jeho letecká kariéra začala na letišti v Pardubicích a poté v Náměšti nad Oslavou, kde létal základní, pokračovací a bojový výcvik na letounech Z-142 a L-39C/ZA. V Náměšti nad Oslavou měl příležitost létat letoun L-39 poprvé jako display pilot a své letecké umění předvedl na CIAF v Hradci Králové a Dnech NATO v Ostravě.
Po převelení jeho kariéra pokračovala na čáslavském letišti na letounu L-159ALCA. Poslední rok, který strávil na tomto letounu, se stal display pilotem podruhé. K nejzajímavějším tehdejším vystoupením patřila účast na leteckých dnech v Nizozemsku, Dánsku a na Maltě.
Nalétáno má přes 1800 hodin
Po úspěšném tříměsíčním přeškolení na letoun JAS-39 Gripen ve Švédsku se stal pilotem prestižní 211. taktické letky. Kapitán Španko je absolventem Squadron Offcice School v americké Alabamě. V roce 2019 se zúčastnil mise Baltic Air Policing v Estonsku. Jeho celkový nálet činí více než 1800 letových hodin, z toho na JAS-39 Gripen cca 650 hodin, 500 hodin na bitevníku L-159 a zbylých cca 650 na letounech L-39.
Rozdíl mezi leteckou sestavou, kterou létal na Alce a připravovanou ukázkou na Gripenu, je velký. Letoun JAS-39 je vybaven delta křídlem s kachními plochami, mnohem silnějším motorem s přídavným spalováním a vrozenou nestabilitou. „To vše umožňuje provádět dynamické manévry, které jsou na stabilním letounu s přímým křídlem nemyslitelné. Během ukázky tak můžete vidět manévry běžně dosahující přetížení od -3 do +9G při rychlostech v rozmezí 200–1100 km/h,“ vysvětluje kapitán Španko.
Display pilotem na tři roky
Display pilot letounu JAS-39 Gripen 211. taktické letky obvykle stráví na této pozici tři roky. Nový display pilot zpravidla převezme sestavu po jednom z předchůdců, kde už je vyzkoušeno, jak jednotlivé prvky na sebe navazují a ukázka je atraktivní a líbivá pro diváky. V dalších letech si pak letovou ukázku předváděcí pilot tvoří a upravuje sám. Nicméně letošní, převzatá ukázka doznala už nyní drobných změn.
Na samém počátku výcviku display pilota je pozemní účelová příprava. Pilot si nastuduje předpisy, ve kterých jsou stanoveny výškové limity, limity bezpečných rozestupů od diváků a další zásady bezpečnosti. Následují hodiny výcviku strávené na simulátoru a poté reálné lety nad letištěm. Během letové ukázky jsou výkruty a vertikály prováděny ve výšce 500 ft, zatáčky na 300 ft a rovné průlety ve 100 ft, což je cca 30 m. S tímto druhem výcviku je spojena zvýšená hluková zátěž. O tomto druhu výcviku však vždy s předstihem informujeme městské a obecní úřady, stejně tak informaci poskytujeme s předstihem na našich webových a facebookových stránkách.
Na letecké ukázky nového display pilota se můžete těšit na Dnech NATO a Dnech Vzdušných sil v Ostravě či na leteckých dnech na Slovensku, v Lotyšsku a Maďarsku. Dále je na září plánován letecký den v Belgii spojený s oslavou šedesátého výročí tygří asociace, jejímž členem je čáslavská „tygří“ letka.